صادرات ۱۲۴ هزار دلار صنایع‌دستی کردستان/فعالیت ۲۵ هزار صنعتگر کردستانی در ۴۵ رشته صنایع دستی

سرپرست صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کردستان گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان استان به خارج از کشور از جمله‌ عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شد.

صادرات ۱۲۴ هزار دلار صنایع‌دستی کردستان/فعالیت ۲۵ هزار صنعتگر کردستانی در ۴۵ رشته صنایع دستی

به گزارش نشر پورتال از سنندج، استان کردستان یکی از کانون‌های قدیمی صنایع‌دستی ایران محسوب می‌شود که تنوع آثار آن بسیار زیاد است به‌طوریکه بخش عمده‌ای از صنایع‌دستی تولیدشده بومی بوده و قدمتی به بلندای تاریخ دارند. نازک‌کاری سنندج، گلیم سنه،کلاش مریوان، شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکو سفلی و ارغوان‌بافی دیوزناو، تنها بخشی از شاهکارهای این دیار است که با همت و تلاش اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کردستان و هنرمندان بخش خصوصی در سطح ملی و جهانی معرفی و ثبت شده است. سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان معتقد است برای احیا و استمرار صنایع‌دستی کردستان به‌ عنوان میراث ارزشمند گذشتگان باید بیش از پیش تلاش شود.

منصور مهرزاد تصریح کرد: این اداره‌کل در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به ‌نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد، توجه ویژه‌ای به هنرمندان حوزه صنایع‌دستی استان در بازارهای داخلی و خارجی داشت. وی اظهار کرد: در حال حاضر ٢٥ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان کردستان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند. مهرزاد افزود: این مجموعه حمایت و پشتیبانی از هنرمندان کارآفرین و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی خواهد کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، بالغ بر ٧ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸، توسط بانک رفاه کارگران و بانک کارآفرینی امید پرداخت شد. وی یادآور شد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه ‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با پرداخت تسهیلات مورد‌ نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است. مهرزاد گفت: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال دو هزار و  ٣٣٤ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ٥٦ مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی، ١٧١ فقره کارت شناسایی و ٤ مورد جواز تأٔسیس کارگاهی بوده است. سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و… صادر شده است.

وی عنوان کرد: اختصاص بیش از ٣ میلیارد ‌و ٥٠٠ میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان صنایع‌دستی در کردستان هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته به‌ منظور توسعه و ترویج این هنر و انتقال آن به نسل جوان انجام شده است. مهرزاد با اشاره به موفقیت کردستان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور‌ عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شده است. سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: بیشترین حجم صادرات استان را  نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال‌، حصیربافی، گیوه‌، نمد و محصولات چرمی و… به خود اختصاص داده است‌. وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع‌دستی استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه در سال گذشته توانستیم با برپایی نمایشگاه‌های متعدد ضمن معرفی این هنر ارزشمند، به رونق روز‌افزون تولید و عرضه آن شتاب بخشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان عنوان کرد: راه‌اندازی مجتمع تولیدی صنایع‌دستی تایله (طالقانی) با اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ١١٠ نفر و مکان‌یابی برای احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی از دیگر اقدامات مهم اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در سال گذشته بود که با هدف حمایت از هنرمندان توانمند استان انجام شد.مهرزاد اظهار کرد: حضور استان کردستان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در بهمن‌ماه فرصت مغتنمی بود تا کردستان از تجربیات سایر استان‌ها و بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های‌مختلف گردشگری و صنایع‌دستی بهره‌مند شود. وی گفت: صنایع‌دستی متعلق به همه مردم است و ضرورت دارد با همکاری فعالان بخش خصوصی و دولتی بیش از پیش برای رونق و معرفی این صنعت ارزشمند اقدامات لازم انجام شود. انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

دیدگاهتان را بنویسید